Page 112

Memorial_ingenieros_102

MEMORIAL DE INGENIEROS N.º 102 110Información general y varios Michaelis, B., Stegmaier, R. y Sonntag, K. (2010). Shedding light on followers’ innovation implementation behavior. Journal of Managerial Psychology, 25(4), 408–429. https://doi.org/10.1108/02683941011035304 Pillai, R. y Williams, E. (2004). Transformational leadership, self-efficacy, group cohesiveness, commitment, and performance. Journal of Organizational Change Management, 17(2), 144–159. https://doi.org/10.1108/09534810410530584 Segovia, A., Palací, F. J., Moriano, J. A. y Lisbona, L. B. (2016). Nuevas perspectivas en Psicología de las Organizaciones. (UNED, Ed.) (2016th ed.). Madrid: Sanz y Torres. Serrano-Parra, M. D., Garrido-Abejar, M., Notario-Pacheco, B., Bartolomé-Gutierrez, R., Solera-Martínez, M. y Martínez-Vizcaino, V. (2012). Validez de la escala de Resiliencia de Connor-Davidson (CD-RISC) en una población de mayores entre 60 y 75 años. International Journal of Psychological Research, 5(2), 49–57. Van der Kleij, R., Molenaar, D. y Schraagen, J. (2011). Making Teams More Resilient: Effects of Shared Transformational Leadership Training on Resilience. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, 55(1), 2158–2162. https://doi.org/10.1177/1071181311551450 RESUMEN Existen diversas teorías y estudios sobre el Liderazgo Transformacional, pero muy pocas en el ámbito militar. El objetivo del presente trabajo es analizar este estilo sobre la perspectiva de los seguidores, así como su relación con la Cohesión, Iniciativa Personal y Resiliencia. Para ello, siguiendo un diseño cuasi-experimental, transversal y correlacional, se toma como muestra a 196 alumnos que están cursando sus estudios de la Enseñanza Militar para la Incorporación a la Escala de Suboficiales en la Academia de Ingenieros del Ejército, y se analizan los resultados mediante Excel. Los resultados confirman la relación directa entre el Liderazgo Transformacional y la Cohesión. Sin embargo, no se obtienen resultados concluyentes en relación con este estilo y la Iniciativa Personal y la Resiliencia, aventurando la posible existencia de relaciones de mediación o moderación. Palabras Clave: Liderazgo Transformacional, Cohesión, Iniciativa Personal, Resiliencia, Ejército, Enseñanza Militar para el Acceso a la Escala de Suboficiales, Academia de Ingenieros. ABSTRACT There are several theories and studies on Transformational Leadership, but very few in the military field. The aim of this research is to analyze the followers’ perspective of this style, as well as its relationship with Cohesion, Personal Initiative and Resilience. To do this, following a quasi-experimental, cross-sectional and correlational design, a sample of 196 students, who are studying the Military Teaching for the Access to the NCO Scale in the Engineers School of the Army, is taken into consideration. The data are analyzed by Excel. Eventually, the results confirm the direct relationship between Transformational Leadership and Cohesion. Nevertheless, inconclusive results are obtained in relation to this style and the Personal Initiative and Resilience, venturing the possible existence of mediation or moderation relationships. Keywords: Transformational Leadership, Cohesion, Personal Initiative, Resilience, Army, Military Teaching for the Access to the NCO Scale, Engineers School of the Army.


Memorial_ingenieros_102
To see the actual publication please follow the link above